MENU

Jak dobrać odpowiedni rozmiar butów do biegania? Poznaj najważniejsze zasady

Buty do biegania to najważniejszy element wyposażenia każdego biegacza. Odpowiednio dobrane gwarantują wygodę ruchów i wiele satysfakcji z pokonanych tras. Jak wybrać idealny rozmiar obuwia do biegania? Z tym poradnikiem na pewno nie popełnimy żadnego błędu.

Bieganie to jeden z najtańszych i najłatwiej dostępnych sportów, dlatego tak wiele osób decyduje się ruszyć w trasę i rozpocząć trening biegowy. Nie musimy w tym celu wynajmować specjalnej przestrzeni do ćwiczeń ani dysponować zaawansowanym sprzętem. Wszystko, co jest potrzebne do szczęścia biegacza to dobra nawierzchnia, wygodny strój, no i oczywiście odpowiednio dobrane, miękkie obuwie.

Buty do treningów biegowych to najważniejszy element wyposażenia biegacza, i to właśnie jemu powinniśmy poświęcić najwięcej uwagi. Początkujący biegacze w sklepach z obuwiem sportowym najczęściej zwracają uwagę na wygląd butów. Oczywiście, muszą nam się podobać, ale najważniejsza kwestia, która powinna ostatecznie zadecydować o ich zakupie, to wygoda i odpowiedni rozmiar. Dokonując wyboru, pamiętajmy o tych kilku kwestiach.

Haruki Murakami

"O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu" Najpierw był bieg, a dopiero po nim towarzyszący mu byt, którym przypadkowo byłem ja. Biegnę, więc jestem.

Znajdź idealny rozmiar

Ani amortyzacja, ani stabilizacja nie pomogą, jeżeli buty do biegania są źle dopasowane do stopy. Tak naprawdę podstawą sukcesu każdego biegacza jest odpowiedni rozmiar obuwia. Odpowiedni, czyli jaki? Buty nie mogą być ani za duże, ani za małe, ale ich rozmiar powinien być nieco większy niż rozmiar obuwia, w którym chodzimy na co dzień. Podczas biegania potrzebujemy więcej luzu, bo nasze stopy "pracują" – przesuwają się, zwiększają swoją długość z każdym naciskiem na podłoże. W przypadku, gdy wybierzemy buty w rozmiarze, który nosimy do pracy czy na spacery z psem, te podczas biegu zaczną sprawiać wrażenie za małych. Dyskomfort i nieprzyjemny ucisk na palce może zepsuć całą radość z biegania, a do tego wyrządzić wiele szkód naszym stopom.

Żeby trening biegowy był nie tylko przyjemny, ale także bezpieczny, buty powinny być przynajmniej o 10 mm większe niż obuwie, w którym chodzimy każdego dnia. Po założeniu butów powinniśmy czuć w palcach swobodną przestrzeń, ale pamiętajmy też, że z zapasem luzu nie można przesadzić. Większe buty są także szersze, nie trzymają stopy i nie amortyzują ruchów.

Prawidłowy pomiar stopy krok po kroku

Buty biegowe należy wybierać z wyjątkową precyzją. Zanim wybierzemy się do sklepu z zamiarem kupna obuwia do biegania, powinniśmy znać pożądaną długość wkładki. Żeby to ustalić, trzeba najpierw dokładnie zmierzyć stopę. Odradzamy pomiar centymetrem, gdyż jest nieprecyzyjny i może wprowadzić w błąd. Najskuteczniejszym domowym sposobem jest obrysowanie kształtu bosej stopy na kartce papieru. Następnie mierzymy narysowany kontur od czubka dużego palca do końca pięty. Otrzymany wynik to właśnie rzeczywisty rozmiar stopy. Teraz wystarczy dodać do tej długości minimum centymetr (10 mm), żeby wiedzieć, jaka wielkość butów biegowych będzie dla nas wystarczająco komfortowa.

Przy wyborze obuwia biegowego istotny jest także kształt oraz budowa naszej stopy. Może się bowiem okazać, że – w zależności od rodzaju podbicia – będziemy potrzebowali jeszcze więcej lub mniejszej przestrzeni we wnętrzu buta. Jak sprawdzić typ budowy stopy?

Możemy na przykład przyjrzeć się... starym butom. U osób z supinacją zauważymy zużycie głównie na zewnętrznej krawędzi buta. Stopa neutralna zetrze bieżnik podeszwy w kształcie litery S - od zewnętrznej części pięty aż do dużego palca. Natomiast osoby z nadpronacją (płaskostopiem) zużyją podeszwę bardziej w okolicach dużego palca, po wewnętrznej stronie pięty oraz pod śródstopiem.

Zamiast przegrzebywać szafkę z butami, obrysowywać i mierzyć stopę ręcznie, można też skorzystać ze specjalnych punktów skanowania ESIZE.ME, dostępnych m.in. w salonach eobuwie.pl. Jest to niezwykle prosta i prawdopodobnie najdokładniejsza metoda. Proces skanowania stopy trwa zaledwie kilka sekund i jest całkowicie darmowy. Urządzenie określa nie tylko twój rozmiar, ale także rozpoznaje unikalny kształt stopy w wymiarze 3D, dzięki czemu jest w stanie dobrać buty, które będą pasowały idealnie. Mając w telefonie skan z ESIZE.ME, bez problemu zrobimy zakupy online, bez ryzyka, że wybierzesz zły rozmiar. To także doskonałe rozwiązanie, gdy chcemy zamówić obuwie dla naszych bliskich.

Priscilla Welch

zawodniczka olimpijska Jeśli chcesz stać się najlepszym biegaczem, jak to tylko możliwe, zacznij teraz. Nie zmarnuj reszty swojego życia, zastanawiając się, czy możesz to zrobić.

Określ przeznaczenie swoich butów do biegania

Dopasowując rozmiar obuwia biegowego, powinniśmy wziąć pod uwagę także planowany dystans, stopień zaawansowania treningów oraz podłoże, po którym będziemy biegać. Generalnie im dłuższe trasy planujemy pokonywać, tym większy powinien być zapas miejsca w bucie. W przypadku tras nie dłuższych niż 5 km wystarczy dodatkowe 5 mm luzu, ale już buty na maraton powinny mieć 10–15 mm wolnej przestrzeni.

4 zasady prawidłowego treningu biegowego

Istotne jest także ukształtowanie terenu i rodzaj nawierzchni biegowej. Buty do biegania po asfalcie mogą mieć 5 mm dodatkowego miejsca, ale w przypadku tras po nierównym terenie przyda się dodatkowych 10 mm dla większego komfortu. W przypadku bardzo zróżnicowanych tras musimy pamiętać, że w trakcie pokonywania dystansu czeka nas podbieganie pod górę i zbieganie z niej. W takiej sytuacji dodatkowa przestrzeń dla stopy powinna być jeszcze większa – nawet do 15 mm. Brak odpowiedniego zapasu miejsca może powodować dotkliwy ból i czernienie paznokci, odciski, a nawet kontuzje.

Mając na uwadze każdą z powyższych kwestii, na pewno znajdziemy dla siebie komfortowe buty do biegania w odpowiednim rozmiarze. Pamiętajmy, że nawet jeżeli dobrze znamy wymiary swojej stopy, warto przymierzyć obuwie w salonie albo zamówić wybraną parę przez internet z możliwością ewentualnego zwrotu. A przecież wybór jest ogromny! W samych sklepach eobuwie.pl znajdziemy produkty m.in. takich marek, jak ASICS, New Balance, Salomon, Hoka, Mizuno, Reebok, Dynafit, La Sportiva, Inov-8, Columbia czy Puma. Bez problemu dobierzemy nie tylko odpowiedni rozmiar, ale i model, który przypadnie nam do gustu.

Biegaj z eobuwie.pl! Dobierz idealne obuwie biegowe. Odpowiedz na kilka pytań a wskażemy modele butów dopasowane do Twoich potrzeb. DOBIERZ BUTY ONLINE>>

Rekomendacja redakcji

Po co ponad milion Polaków biega? Po endorfiny… i wiele innych korzyści

Bieganie to jeden z ulubionych sportów Polaków. Widać to na ulicach naszych miast, w lasach, parkach i na bieżniach. Jogging nie tylko sprawia satysfakcję, poprawia tężyznę fizyczną i sylwetkę, ale również, a może przede wszystkim, ma zbawienny wpływ na naszą kondycję psychiczną. Daje radość i zwalcza stres. Potwierdzają to badania naukowe.

Według danych z ostatnich trzech lat, ok. 62–64 procent Polaków deklaruje, że są osobami aktywnymi fizycznie, to znaczy z mniejszą lub większą regularnością uprawiają jakiś sport. I o ile w telewizji najchętniej oglądamy piłkę nożną albo skoki narciarskie, to już sami, jako amatorzy, najczęściej uprawiamy jazdę na rowerze i bieganie.

Wyzwól endorfiny, czyli euforia biegacza

To wyjątkowy stan, który pojawia się po intensywnym treningu i trwa do pół godziny od jego zakończenia. Za to uczucie szczęścia odpowiedzialne są endorfiny – hormony szczęścia, które mózg produkuje właśnie pod wpływem mocnego i dość długiego (powyżej 30 min.) treningu. Endorfiny mają działanie przeciwbólowe i relaksujące.

Biegiem po zdrowie ciała i umysłu

Co roku wzrasta odsetek biegających Polaków. Moda na bieganie nie dziwi. To względnie tani, dostępny dla każdego i prosty sposób na poprawę kondycji, sylwetki i zdrowia. Regularne bieganie pozwala zrzucić zbędne kilogramy, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy (wyraźnie zmniejsza ryzyko na przykład zawału), ale i mięśniowo-szkieletowy. Przede wszystkim jednak po prostu jest przyjemne. W końcu to jedna z najbardziej naturalnych ludzkich aktywności. Jest wpisana w nasz organizm, choć dziś często o tym zapominamy, pracując w trybie siedzącym. Tym bardziej w czasach pandemii, zdalnej pracy i edukacji warto przynajmniej kilka razy w tygodniu znaleźć czas dla siebie – oderwać się od ekranu komputera, od obowiązków i wyjść na powietrze.

W tych specyficznych czasach, gdy tak niewiele możemy, gdy zamykane są siłownie i baseny, a wiele osób odczuwa dodatkową presję w życiu zawodowym i prywatnym, bieganie może znacznie poprawić nasze samopoczucie. Pozwala się wyciszyć i obniża poziom stresu. Z czasem może stać się formą medytacji i relaksu.

Co daje bieganie? Nauka odpowiada

Badania prowadzone przez doktora Brendoda Stubbsa, naukowca z King’s College w Londynie, za pomocą nowoczesnej technologii biometrycznej, potwierdzają pozytywny wpływ aktywności fizycznej na emocjonalne i poznawcze elementy stanu psychicznego. Po treningu u badanych sportowców (profesjonalistów i amatorów) średnio o 29 proc. poprawiała się zdolność radzenia sobie ze stresem, a o 18 proc. wzrastała skłonność do relaksu. Szybkość przetwarzania mózgu wzrastała do 26 proc., poprawa pamięci do 21 proc., a poziom stresu poznawczego, którego objawami mogą być niepokój czy dezorganizacja, spadał aż o 58 proc.

– Wpływ sportu i ćwiczeń na nasze umysły jest nieoceniony. Regularna aktywność pozwala nam doświadczyć wszystkich istotnych korzyści poznawczych oraz emocjonalnych. Ruch w czasach pandemii jest szczególnie ważny. Utwierdzają nas w tym wyniki badań – podkreśla dr Stubbs.

Powyższe badanie to tylko jedno z wielu, które w ostatnich latach potwierdzały pozytywny wpływ biegania na ludzką psychikę. Szczególnie na te najczęstsze dziś problemy cywilizacyjne jak depresję i bezsenność. Aktywność biegowa pozwala lepiej spać, zwiększa zdolność koncentracji i poprawia samoocenę.

Relaks, rozwój, pasja

Ustalając sobie cel – przebiegnięcie określonego dystansu w danym czasie albo po prostu ukończenie zaplanowanego treningu – i w końcu go spełniając, motywujemy się do dalszej, konsekwentnej pracy. Bieganie jest więc także drogą do samorozwoju, wzmacniania dyscypliny i charakteru.

Na koniec dodajmy element pasji, bycia częścią biegowej społeczności, uczestnictwa w zawodach i spełniania się. To po prostu poprawia jakość życia (co też potwierdzają badania), ale i jego długość (średnio o ok. pięć lat). "W zdrowym ciele zdrowy duch" (ang. Sound mind, sound body) – znana od dziesięcioleci dewiza to najbardziej trafne i proste podsumowanie niezliczonych korzyści, które bieganie daje naszemu umysłowi.

Biegaj z eobuwie.pl! Dobierz idealne obuwie biegowe. Odpowiedz na kilka pytań a wskażemy modele butów dopasowane do Twoich potrzeb. DOBIERZ BUTY ONLINE>>

Rekomendacja redakcji

Aplikacja w telefonie, zegarek, sport band. Najwygodniejsze narzędzia do mierzenia biegowych osiągnięć

Monitorują biegowe postępy i stan zdrowia w trakcie treningu. Urządzenia do pomiaru parametrów biegu to nieocenieni pomocnicy każdego biegacza. Sprawdzamy, co naprawdę potrafią i które z narzędzi warto zabrać w trasę.

Choć teoretycznie do biegania wystarczy dobre obuwie i wygodny strój, w praktyce chętnie korzystamy z nowych gadżetów, które sprawiają, że trening staje się przyjemniejszy i bardziej satysfakcjonujący. Od kilku lat na czele popularnych sportowych narzędzi stoją urządzenia monitorujące biegową moc. Nie są nam absolutnie niezbędne w codziennym treningu, ale mają wiele przydatnych funkcji, dzięki którym zyskujemy wiedzę na temat naszych postępów i stanu zdrowia w trakcie biegu. W przypadku osób startujących w zawodach lub przygotowujących się do maratonów specjalna aplikacja, zegarek, bransoletka czy też czujnik mocowany do obuwia pełni rolę osobistego trenera, z którym praca nad formą jest znacznie prostsza i bardziej efektywna. Wzięliśmy pod lupę każde z urządzeń dla biegaczy – sprawdź, które z nich będzie idealne dla ciebie.

Co można zmierzyć podczas biegania?

Zapalonym biegaczom nie wystarczy już informacja o czasie biegu, mierzona na zwykłym zegarku. Chcą wiedzieć, w jakim tempie przebyli każdy odcinek, jaki dystans udało im się pokonać i jak na wysiłek reaguje ich serce. To wszystko i wiele innych parametrów zmierzymy przy pomocy narzędzi do monitorowania treningów biegowych. Korzystając z takich urządzeń, zyskujemy cenną wiedzę na temat naszych postępów, kondycji fizycznej, stanu zdrowia oraz ilości spalonych kalorii. Ponadto niektóre biegowe mierniki odnotowują też stopień trudności i rodzaj trasy (asfalt, droga żwirowa, teren leśny, trasy pagórkowate czy nawet górskie), informują nas o osiągniętych rekordach i motywują do dalszej walki o formę.

Czy takie urządzenia są nam niezbędne? Nie, ale mogą pomóc osiągnąć biegowe cele. Monitorując czas, dystans i puls, mamy ciągłą kontrolę nad pracą organizmu, dzięki czemu unikniemy przetrenowania. Informacje o postępach pokazują, że tygodnie wysiłku miały sens i przyniosły realne postępy. Nic tak nie uskrzydla, jak informacja o kolejnym pobitym rekordzie. Z osobistym, elektronicznym asystentem bieganie zacznie sprawiać jeszcze więcej przyjemności.

Biegowy niezbędnik w smartfonie. Odkryj możliwości aplikacji dla biegaczy

Najtańszym i najłatwiej dostępnym narzędziem wspierającym trening biegowy są aplikacje do instalowania w telefonie. Ich niewątpliwą zaletą jest cały wachlarz przydatnych funkcji, dzięki którym możesz na bieżąco sprawdzać pracę organizmu na trasie. Większość aplikacji ma do wyboru opcję "szybki start" oraz kilka programów biegowych, przystosowanych do osiągnięcia konkretnych celów (marszobieg, bieg interwałowy, bieg przygotowujący do startu w maratonie itp.). Możesz też ustalić własny, indywidualny program biegu z określeniem konkretnego celu (np. czas, dystans albo ilość spalonych kalorii).

Na swoim profilu znajdziesz historię przebytych tras wraz z opisem średniego tempa biegu. Aplikacja poinformuje cię o osiągniętych sukcesach (pierwsze 5 km, pierwsze 10 km, najszybszy i najdłuższy bieg) i przypomni o kolejnych treningach. Wiele aplikacji ma system poziomów i odznaczeń, które jeszcze bardziej motywują do regularnego biegania. Niektóre z nich są naprawdę zabawne – np. tytuł Ghost Runnera za bieg w Halloween albo znaczek Smoka za trening w chiński Nowy Rok.

Jak zmotywować się do biegania?

Ilość dostępnych aplikacji może przyprawić o zawrót głowy. Którą z nich wybrać? Polecamy np. ASICS Runkeeper , to bardzo łatwe w obsłudze narzędzie do mierzenia jakości biegów. Już podczas rejestracji program prosi nas o zaznaczenie celu treningów (utrata wagi, lepsza kondycja, poprawa samopoczucia itp.). Następnie jesteśmy proszeni o podanie wymarzonego dystansu i określenie przedziału czasowego, w jakim chcemy ten cel osiągnąć. W aplikacji możemy skorzystać z gotowych planów treningowych albo stworzyć własny harmonogram z uwzględnieniem indywidualnych celów. Korzystając z tego narzędzia, otrzymamy też wiele porad na temat efektywnego treningu oraz informacje o dużych imprezach biegowych, np. Asics World Ekiden.

W czym nosić telefon podczas biegania?

Osoby korzystające z aplikacji do biegania często stają przed dylematem: jak przechowywać telefon, żeby nie upadł i nie przeszkadzał nam podczas treningu? Najpopularniejsze są specjalne opaski na ramię, które umożliwiają wygodne monitorowanie parametrów biegu bez ryzyka zniszczenia smartfona. Niektórzy wolą trzymać telefon w specjalnej nerce dla biegaczy. Saszetka z paskiem na biodra jest na tyle pojemna, że możemy włożyć do niej jeszcze klucze, chusteczki higieniczne i kartę płatniczą – w razie gdybyśmy po treningu zechcieli kupić sobie napój albo zdrową, energetyczną przekąskę.

Osoby, które regularnie trenują bieganie, żyją dłużej. Naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego Bispebjerg w Kopenhadze udowodnili, że regularnie biegający mężczyźni mogą wydłużyć swoje życie o 6,2 lat, a kobiety o 5,6 lat. Te liczby robią wrażenie!

Wielu biegaczy trenujących na trudnych terenach sięga po specjalne pasy lub nawet kamizelki biegowe, wyposażone nie tylko w miejsce na telefon, ale także w kieszonkę na butelkę z wodą. Innym prostym i praktycznym rozwiązaniem jest odzież biegowa z miejscem na telefon. Producenci strojów sportowych wymyślają coraz bardziej kreatywne rozwiązania na to, jak usytuować smartfon w rękawie bluzy, w pasku od legginsów albo w dolnej części sportowego biustonosza. Nie gwarantujemy, że każdy model telefonu zmieści się w tak niewielkiej przestrzeni, ale zawsze można to sprawdzić.

Elektroniczny trener w zegarku. Poznaj zalety smartwatcha

Wiele osób zrezygnowało z biegania z telefonem na rzecz profesjonalnych zegarków sportowych. Te niewielkie urządzenia są nie tylko wygodne (nosimy je na nadgarstku, dzięki czemu nie utrudniają ruchów), ale także bardzo przydatne i funkcjonalne. Zakup dobrej marki smartwatcha to inwestycja, za którą musimy zapłacić zwykle ponad tysiąc złotych. Czy taki zakup ma sens? Wielu biegaczy uważa, że tak. Elektroniczny gadżet wyglądem przypomina zegarek, ale miejsce tarczy zastępuje w nim mały ekran, na którym możemy monitorować treningowe postępy.

Do najbardziej przydatnych funkcji należy bez wątpienia krokomierz, stoper, pomiar dystansu, czujnik tempa, pomiar tętna, licznik spalonych kalorii oraz cyfrowy kompas. Im wyższa półka cenowa urządzenia, tym więcej potrafi. Niektóre modele są wodoodporne, dzięki czemu nie musimy zdejmować ich pod prysznicem lub podczas kąpieli. Smartwatche wyróżnia nowoczesny design i ciekawe wzornictwo, dlatego śmiało mogą zastąpić zwykły zegarek.

Inteligentna bransoletka. Zobacz, co potrafi smartband

Smartband to także biegowy gadżet na rękę, ale w porównaniu ze sportowym zegarkiem ma prostszą konstrukcję i mniej funkcji. Głównym zadaniem opaski biegowej jest kontrolowanie aktywności i postępów oraz wsparcie użytkownika w kolejnych sportowych wyzwaniach. Niewielka, lekka budowa bransoletki sprawia, że jest ona zupełnie niewyczuwalna podczas ćwiczeń.

Mały, dotykowy wyświetlacz pokazuje najważniejsze pomiary, dzięki czemu mamy kontrolę nad stanem zdrowia i postępami w treningach. W porównaniu ze smartwatchem na korzyść opaski przemawia niższa cena i większa wytrzymałość baterii. Z kolei zegarki sportowe wyposażone są w wiele dodatkowych funkcji, często niezwiązanych z treningiem. Dzięki temu mogą stanowić także przydatne narzędzie w codziennym życiu.

Czy wiesz, że... ?

Kolor stroju może wpływać na biegowy sukces. Z badań przeprowadzonych przez psychologów z University of Munster (Niemcy) wynika, że zawodnicy w czerwonych strojach wygrywają częściej niż zawodnicy startujący w innych barwach.

Czy urządzenia do biegania naprawdę są nam potrzebne?

Funkcje dostępne w narzędziach monitorujących bieganie w dużej mierze uzależnione są od ich ceny. Nosząc się z zamiarem kupna drogiego zegarka czy bransoletki biegowej, często zadajemy sobie pytanie: czy aby na pewno potrzebujemy tych gadżetów? Wszystko zależy od naszych biegowych celów, stopnia zaawansowania i oczekiwań względem urządzenia. Dlatego zanim zdecydujemy się na konkretną opcję, warto przemyśleć, z jakich funkcji będziemy korzystać i czy narzędzie przyda nam się także poza trasą biegową.

Osoby, które nie ograniczają się tylko do biegania i chętnie testują nowe formy aktywności, mogą wykorzystać smartwatch i smartband w trakcie uprawiania innych dziedzin sportu. Początkującym zawodnikom, którzy na razie skupiają się na doskonaleniu biegowego tempa, w pełni wystarczy funkcjonalna aplikacja. Bez względu na to, jakie urządzenie wybierzesz, gwarantujemy, że każdy przebyty kilometr z elektronicznym asystentem przyniesie jeszcze więcej radości i motywacji do działania.

Biegaj z eobuwie.pl! Dobierz idealne obuwie biegowe. Odpowiedz na kilka pytań a wskażemy modele butów dopasowane do Twoich potrzeb. DOBIERZ BUTY ONLINE>>

Rekomendacja redakcji

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.